Utløpt

Klassisk treseiler, 9mR fra 1907

Pris 1 550 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Andre
Årsmodell
1907
Lengde i fot
46 fot
Bredde
0 cm
Dybde
0 cm
Motor Inkl.
Nei
Motorfabrikant
Vetus M 3.28
Motortype
Innenbords
Motorstr.
28 hk
Maks fart
13 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
11 000 kg
Materiale
Tre
Farge
hvit
Sitteplasser
6
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Pandora 9mR 1907

Se YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=zNRZgsBRBLA&feature=em-upload_owner#action=share

Det er en helt spesiell følelse å seile Pandora! Med sin fantastiske gaffelrigg er hun et skue som få andre, med sitt lave fribord har man en umiddelbar kontakt med vannet, og hver minste endring i vinden føles i skroget i det hun krenger og skyter fart gjenom bølgene.
Overalt hvor hun kommer høster hun beundrende blikk og hyggelige kommentarer. I sitt 109 år er hun flytende kulturhistorie, et sus av gammel storhet, og kanskje fjordens vakreste seilbåt!

Beskrivelse/tilstand:

Byggeår: 1907
Konstruktør: Johan Anker
Byggested: Vollenbugten, Asker, Norge
Byggenr: 51
LOA: 13,99m + baugspryd
LVL: 9,89m
Bredde: 2,88m
Deplasement:11 tonn
Seilareal: 135 m2

Historikk
Pandora er trolig verdens eldste R-båt etter den første R-måleregelen av 1907, og er en av 2 kjente 9-metere som i dag er gaffelrigget. Johan Anker var en av pådriverne for og hovedarkitekten bak denne måleregelen høsten 1906 og som ble vedtatt i London 1907. Vinteren 1906-07 bygget Anker og Jensen verftet 11 større båter hvorav 8 etter den nye regelen. Den første som ble ferdig og levert i begynnelsen av februar 1907 var Pandora, og hun har sånn sett en spesiell plass i historien om R-båtene. Hun har en spennende og kjent historikk, se artikkel om Pandora i Klassiske Linjer nr. 14, http://www.ktkweb.org/styret/KL/KL_2006_14.pdf og Klassiske Linjer nr. 20, 21,22 og 23.
Pandora ble også brukt i innspillingen av TV-serien "Harry & Charles" som ble vist på NRK julen 2009, samt deltatt i BBC produksjon og reklameopptak.

Skrog
Mahogny bordganger på eik spant. Ca. 80 % originalt skrog. Hekk restaurert tilbake til original 2013.
2006/7 skiftet bunnstokker/kjølplanke/kjølbolter/syrefaste jern/mastefisk/deler av akterstevn/2 nederste bordganger begge sider/4 spant i området rundt mastefisk med mer.
Skiftet flere bordganger begge sider vinter 2008 i forbindelse med ny propellgjennomføring. Skiftet deler av forstevn + 2 bordganger SB vinter 2010.

Dekk
10mm Teak på dobbel plywood, nytt ca. 1985. Dekk restaurert og natet om vinteren 2010.
Stort sett originale dekksbjelker.

Rigg
Rigget tilbake til tilnærmet original gaffelrigg i 2003. Alt løpende og stående rigg skiftet. Nye treblokker i gammel stil. Mast original gaffel fra 1912 (hul), restaurert og tilpasset. Ny bom og gaffelbom. Ny spristake og toppseilbommer.
Løpende vedlikehold og utskifting av fall/skjøter/lensetakkel. En del nye vant og stag, inkludert ruller til storklyver/fokk 2013/14. Nytt bom-oppheng, nye strekkfisker rund baut.
Nytt (og forlenget) baugspryd 2016, med nye bronsebeslag.

Seil
Alle seil nye i 2002/3. Vedlikeholdt og reparert fortløpende.
2013: Ny storklyver, 37,8m2, i gammel stil på rull (erstatter fokk og klyver).
2014: Ny fokk, i gammel stil på rull.
2015: Nytt storseil, 65m2, i gammel stil (m/ 2 rev).
1 sett komplette gamle seil fra 2002 i god stand, inkl. toppseil, lenseballong (asymetrisk spinnaker) + div. seil
Nye seiltrekk til alle seil + bomtrekk/luketrekk/skylight i kremfarget canvas.

Motor
Ny Vetus M 3.28 installert vinter 2012. Nye aksling og propell 2012. Nye drivstofftanker i syrefast 2002.

Elektrisitet
Alt elektrisk skiftet fortløpende fra sommer 2006. Dobbelt batteribank forbruksstrøm/enkelt startbatteri skiftet 2006/7. Mastervolt landstrøm + lader. Alle lamper og ledninger skiftet. Nytt sikringsskap. 2 separate lensepumper skiftet.

Innredning
Det meste i salong og akterover originalt fra 1907, utført i mahogny/japansk or (?). Noen modifikasjoner på 1960 tall.
Bysse/forpigg nytt i 2006-2008 i gammel stil. Ny kjøleboks, gassovn og vask. 2 køyer i piggen, 2 køyer i salong og 2 stikk-køyer akterover. Nye puter i piggen 2012. Nytt toalett 2015.

Annet
Ny manuell lensepumpe 2009. Ny GPS/ekkologg/kartplotter 2010. Ny ankervinsj i gammel stil (bronse) 2007/2008. 20 kg. Bruce anker + 50 meter galv. kjetting 10mm. Paraplydregg + tau. Fendere.
Nyoverhalt Wallas 3000 varme.
Full historikk over alle eiere fra 1907 foreligger, flere fotografier.

Alle kvitteringer på utført arbeide foreligger, samt god fotodokumentasjon.

Båten er jevnlig vedlikeholdt til høy standard, og brukes aktivt i regatta og på tur hvert eneste år. Båten står i eget telt på Blommenholm i Bærum om vinteren, og har bryggeplass samme sted om sommeren.
Nåværende eier kjøpte båten våren 2006 og har seilt henne i 10 sesonger. Selges pga overgang til større klassisk trebåt.
NB: Mange av bildene viser Pandora med gammel hekk, bilder av den nye hekken og nytt/nye forseil er spesifisert i billedtekstene!

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Blommenholm, Oslo, 0364 Oslo

Annonseinformasjon

FINN-kode 73045693
Sist endret 8. aug. 2016 08:53

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.